Dues pel·lícules, una obra de teatre i un concert són algunes de les activitats de les Segones Jornades de les Dues Ribes que, de l’11 fins al 23 de gener, a Reus, ajudaran a entendre la situació actual de la dona magribina. Les jornades estan organitzades per l’àrea d’Immigració CGT, l’associació Amazics de Catalunya i sis entitats i institucions més amb la idea de «trencar tòpics i mostrar la creativitat i l’activisme social actual de les dones magribines a les dues ribes de la Mediterrània».
Les jornades van començar ahir amb la projecció de la pel·lícula Barakat!, de la directora algeriana Djamila Sahraoui. A Barakat!, un film que ha estat premiat en diversos festivals de cinema, es narra la història d’una metgessa algeriana que, en els anys 90, s’esforça per exercir la seva professió malgrat la guerra civil que causa estralls entre els islamistes i l’exèrcit. La seva vida és víctima d’un daltabaix quan el seu marit desapareix i ella decideix buscar-lo davant la indiferència de les autoritats. La següent activitat de la jornada tindrà lloc el 15 de gener al centre cívic Carrilet (20.00 h) amb la conferència Associacionisme i activisme de les dones magribines, que impartirà Asmaa Aoutah, membre de l’associació Taghrast-Espai Amazic de Mataró.
Per al 16 de gener s’ha programat a l’Orfeó Reusenc (22.30 h) el concert de la cantant Neila Benbey, nascuda a Alger i resident a Barcelona des del 1994, en què ha participat en diversos projectes musicals, com ara l’espectacle Les mil i una nits, de Comediants, o en el Tristan e Isolda en àrab que va dirigir Carles Santos. L’any passat va decidir emprendre la seva carrera en solitari acompanyada per una banda formada per músics amb un llarg recorregut per les músiques mediterrànies, el flamenc, el jazz, el rock o la world music. A Algerian soul, el concert que presentarà a Reus, mostra els grans clàssics de la música popular algeriana, adaptats al segle XXI. El repertori té versions de cançons tradicionals i populars d’Algèria, amb arranjaments de la musica chaabi i algunes de transformades en melodies del pop més actual. Cançons, d’altra banda, en què són clares les influències de músics com ara Mercan Dede, Natacha Atlas, Cheb Khaledi Cheb Mami, de músics de l’Argelian Groove i de músics més tribals amazics i sahrauís. Neila Benbey també inclou en els seus recitals composicions pròpies inspirades en els ritmes del Sàhara i dels tamazights.
Les jornades continuaran el 18 de gener al Centre de Lectura (20.00 h) amb la projecció del film Marock, de la directora marroquina Laila Marrakchi, que a partir de la història d’amor entre una adolescent musulmana sense complexos i un playboy jueu descriu la vida despreocupada dels joves de bona família de Casablanca. És un film que també ha estat premiat als festivals de Canes i Toronto.
Chanson pour Amine, un documental sobre la lluita de les dones algerianes per trobar els fills desapareguts en la guerra civil dels anys 90, i que firma Alberto Bouglex, es projectarà el 21 de gener al Centre de Lectura (20.00 h). Serà el penúltim acte de les jornades, que acabaran el dia 23 al Teatre Bravium (20.00 h) amb la posada en escena de Rosella, una obra escrita per la jove dramaturga marroquina Naima Zitan. Rosella, protagonitzada per joves catalans d’origen marroquí i també autòcton, tracta sobre la Mudawana, el nou codi de família del Marroc. Està produïda per la Fundació Desenvolupament Comunitari.