Mireia Usart, Sònia Sánchez-Canut i Beatriz Lores, de l’Universitat Rovira i Virgili destaquen a l’estudi de l’Observatorio Social – Fundación “la Caixa” sobre l’àmbit de les STEM, el fet que les dones no es veuen atretes per aquest sector amb tantes oportunitats professionals.
La necessitat d’intensificar la participació de les dones en les àrees de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques està en el focus del debat públic, ja que la baixa participació de les dones en les STEM pot deixar-les en una situació de desigualtat respecte als homes. A Espanya, només el 16% dels professionals de l’àrea de les STEM són dones. Així mateix, és significatiu el baix percentatge de dones interessades a cursar un grau relacionat amb aquest àmbit. Així, la bretxa de gènere relacionada amb estudis científicotecnológics continua representant un problema en l’educació universitària.
L’estudi destaca que molt poques adolescents, el 0,7%, estan interessades a estudiar un grau relacionat amb les tecnologies digitals, enfront del 7% dels homes. Per això, resulta fonamental vincular a les dones a les STEM des dels primers cursos de l’etapa escolar, ja que la bretxa en general és molt marcada, sobretot per als estudis relacionats amb la tecnologia (13% de dones matriculades, enfront del 87% d’homes) i l’enginyeria (29% i 71%, respectivament). En el cas de les matemàtiques, cada vegada són menys les dones matriculades. Per a les ciències, s’observa que la proporció de dones matriculades és també menor, en concret, del 42% enfront del 58% d’homes, essent les ciències de la vida l’única excepció (59% de dones i 41% d’homes).
“Les dones es matriculen menys en carreres universitàries cientificotecnològiques que els homes, si bé, una vegada iniciats els estudis, són les que presenten menys taxes d’abandó, sobretot en la modalitat d’ensenyament presencial. En els graus no presencials la tendència s’inverteix: més de la meitat de les dones abandonen els seus estudis, i aquesta proporció augmenta en les àrees d’enginyeria i matemàtiques” explica l’estudi.
L’estudi també destaca que el rendiment de les dones en carreres de l’àrea de les STEM, mesurat com el percentatge d’assignatures aprovades respecte a les matriculades, és major que el dels homes.
Finalment, es destaca que, tot i que la nota mitjana en els estudis universitaris de les STEM és similar per a tots dos sexes, els homes obtenen millor nota mitjana en el seu expedient per a carreres vinculades a les matemàtiques (7,2 sobre 10) i les dones sobresurten en enginyeries i arquitectura (6,8 sobre 10).
En general les dades confirmen l’existència de la bretxa de gènere en l’accés als graus universitaris a Espanya, que es concentra en les àrees de tecnologia i enginyeria. “No obstant això, les dones que cursen carreres de l’àmbit de les STEM obtenen, de mitjana, una millor taxa de rendiment acadèmic que els homes i unes notes similars” conclueix l’estudi.
Per tant i en conclusió, queda en evidència que cal incrementar l’interès de les dones en les STEM, sobretot a través de l’educació, de manera que les dones des de petites es vegin interessades en aquest sector que segueix creixent dia rere dia.