La campanya La violència no és un joc posada en marxa per l’Institut Andalús de la Dona (IAM, les sigles en castellà) sotmetrà a examen fins al pròxim mes de gener a tots els anuncis de joguines i jocs que s’emetin a la televisió per determinar si passen el filtre de la igualtat. L’anàlisi estarà a càrrec de l’Observatori Andalús de la Publicitat, que al costat del IAM vetllaran perquè es compleixi el punt número 8 del decàleg de l’Estatut de la Dona de l’IAM, un punt que fa referència a la necessitat d’eliminar i evitar joguines i jocs sexistes.
Des que l’Observatori Andalús de la Publicitat comencés a analitzar el novembre els anuncis televisius, han confirmat que molts reclams incompleixen el decàleg de bones pràctiques publicitàries, segons va anunciar ahir la coordinadora del IAM, Ana Belén Palomares. A falta de dades oficials d’aquest any (que no es coneixeran fins al gener o febrer), la coordinadora del IAM va fer referència durant la presentació de la campanya a les dades del passat any, en què “el 85% de la publicitat era sexista perquè consolidava models fixats per endavant per a dones i homes “. La coordinadora va fer referència també a altres dades com que el 16% dels anuncis incompleixen el punt un de l’decàleg perquè fixen els models de bellesa en la dona com a model d’èxit.
A més, el 39% dels anuncis analitzats són jocs orientats a establir estereotips com cuines i nines per a nenes. En aquests anuncis “s’usen colors sexistes com el rosa o el color pastís” va denunciar la coordinadora del IAM. Per Ana Belén Palomares les dades de l’Observatori Andalús de la Publicitat revelen que les cuinetes de joguina i els nadons Nenuco són les joguines més sexistes. En el pol oposat, les joguines menys sexistes són el Cruedo i la Muralla Xina. Dins de les joguines no sexistes, el 100% dels jocs educatius, que representen el 5% del total de les joguines, són un “exemple de bones pràctiques per als més petits”, segons va revelar ahir la responsable de l’Institut Andalús de la Dona .
La campanya pretén aconseguir hàbits més sensats enfront del consum d’aquest tipus de jocs i joguines, i crear una postura crítica enfront dels anuncis sexistes, mantenint el principi d’igualtat i no violència. Per aconseguir una major difusió de la campanya l’IAM distribuirà 30.000 cartells, 50.000 calendaris i 100.000 senyaladors de llibres, on es podrà llegir el lema La violència no és un joc.
Aquest material es repartirà als centres provincials i municipals de l’IAM, centres educatius, biblioteques o en la pròpia web de l’Institut Andalús de la Dona. Per adaptar-se a les noves tecnologies s’utilitzaran com a suport de difusió les xarxes socials Facebook, Tuenti i Youtube. En Tuenti la campanya ja suma més de 52.000 seguidors.