Una sèrie de deu retrats sobre la violència de gènere al Pakistan fetes per Emilio Morenatti han estat guardonades amb el primer premi de Fotopres La Caixa, que aquest any compleix la seva 19a edició, i demà obrirà les portes de l’exposició al costat de vuit projectes més.
La mostra, que té 135 fotografies, recull els tres reportatges premiats i els projectes documentals de sis fotògrafs becats. Tots els treballs tenen com a nexe comú les condicions de vida en diversos països en conflicte.
Els retrats de Morenatti mostren les cares desfigurades per àcid de deu dones víctimes de violència de gènere que treballen al saló de bellesa d’una ONG local pròxim a Islamabad.
Morenatti, que ha treballat com a fotoperiodista a l’Afganistan i el Pròxim Orient, estava al Pakistan cobrint el conflicte per a Associated Press (AP) quan va decidir portar a terme aquest projecte personal amb el qual pretén mostrar també “el coratge i la lluita per sobreviure” d’aquestes dones.
El segon premi, ‘Violència post-electoral a Kènia’ de Walter Astrada, mostra la situació de violència i caos que va sucumbir el país després de les eleccions de desembre del 2007. Astrada ha parlat del contrast entre “la destrucció” que ell retratava i les fotos que publicaven alguns mitjans en què es veia els líders polítics donant-se la mà.
Amb el títol ‘El Líban, entre mar i foc’, el guanyador del tercer premi, Alfonso Moral, mostra les contradiccions de la societat libanesa en la que ell considera “una manera diferent”, que s’allunya de les exigències de les fotografies d’agència i mitjans de comunicació.
Els sis treballs becats són ‘La sucursal del cel’ de Lurdes R. Basolí, ‘Grans èxits’ de Fosi Vegue, ‘Kushra. Transsexuals al Pakistan’ de Marta Ramoneda, ‘DubaiLand’ d’Aleix Plademunt, ‘-40º/96ª’ de Mikel Aristregi i ‘Hostes de Déu’ de José Luís Expósito.