Les dades són alarmants i contundents. En els últims deu anys, només un 7% de les pel.lícules espanyoles han estat dirigides per dones, només un 15% d’elles han estat escrites per dones i només al voltant d’un 20% han tingut a una dona a la producció.
Per intentar aturar d’alguna manera aquesta realitat, l’Institut de la Cinematografia i les Arts Audiovisuals (ICAA) del Ministeri de Cultura ha proposat uns canvis en l’ordre ministerial de la vigent Llei de Cinema per la qual s’estableixen mesures de discriminació positiva a la hora d’accedir als ajuts públics.
“El dèficit de les dones en el món de l’audiovisual és important, el que busquem des de la Adminstració és incitar al productor perquè presenti projectes amb dones directores o guionistes i així beneficiar-se dels ajuts“, assegura el responsable de l’ICAA, Carlos Cuadros.
Aquest canvi en l’ordre ministerial serà publicat en breu en el Butlletí Oficial de l’Estat juntament amb una altra sèrie de modificacions més tècniques. El canvi consistirà en propiciar ajudes als projectes que es presentin amb directores o guionistes en el seu equip, en la mateixa mesura que es fa ara amb els nous realitzadors.
És a dir, si un productor presenta una pel.lícula per a demanar ajudes anticipades en què la directora o la guionista és una dona, independentment de si és nova realitzadora o no, obtindrà només per aquest fet cinc punts addicionals de cara a aconseguir la subvenció. Des de Cultura s’anima d’aquesta manera al món de la producció, dominat gairebé de manera absolut per homes, a apostar per dones.
Una altra de les novetats de l’ordre ministerial, impulsada conjuntament amb l’Institut de la Dona, serà la d’incorporar una qualificació en la qual s’especifiqui que determinada pel.lícula està recomanada pels valors que defensen la igualtat de gènere. Aquesta qualificació, que no serà obligatòria com si ho és actualment la que es realitza per edats, pretén ser un valor afegit als diferents títols.
Encara que la presidenta de CIMA (Associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals), Inés París, creu que la mesura proposada per Cultura no afectarà d’una manera radical a la situació, sí confia que serveixi d’alguna ajuda. Aquest tipus de polítiques d’acció positiva, opina la realitzadora París, s’han de completar i acompanyar amb altres mesures, com la visibilització de les obres de les dones.
Des de CIMA, creada fa cinc anys i que agrupa a 300 associades de tots els sectors audiovisuals, ja s’han posat a això i el divendres que ve celebren la primera edició dels premis ESQUENOHAY, nom amb què es fa referència amb ironia a l’argument que no hi ha dones per a determinats llocs.
A la gala, que tindrà lloc a la seu de la SGAE a Madrid, es lliurarà un guardó que denuncia les ocasions en què les dones i les seves creacions o trajectòries professionals són ignorades.