«Treballem el joc simbòlic per eliminar els estereotips.» Aquest és l’objectiu principal dels tallers Juguem a pares i mares? que s’han començat a impulsar enguany als centres de primària de Reus.
Anna Catà, una de les educadores que imparteix els tallers a les escoles de la ciutat explica com funciona aquest projecte: a través de figures de Playmobil, els alumnes d’una aula, distribuïts en petits grups, recreen una casa –i decideixen quin membre de la família fa determinades tasques domèstiques–, el pati de l’escola, alguns oficis i atribueixen determinats rols a homes i a dones. «En la primera part del taller només observem», explica, i és després quan es posa en comú el que ha fet cada grup «i es debat amb els alumnes l’adquisició de determinats rols», apunta.
L’educadora és conscient que amb les quatre hores que dura al taller no n’hi ha prou per canviar per sempre les actituds dels escolars, però «és la base d’un treball» que ha de continuar després a l’escola. En els primers tres mesos del taller ja ha pogut copsar que alguns centres escolars ja treballen des de fa temps per impulsar la igualtat de gènere.
Catà explica que és principalment en les tasques domèstiques i amb els oficis «quan més es veuen les diferències de gènere», que els escolars recreen a partir del que veuen a casa o al seu entorn. Auriga, que és l’empresa que impulsa aquesta activitat entre escolars de tercer, quart i cinquè de primària de Reus, també ha preparat un dossier de treball per als mestres amb propostes relacionades amb la igualtat de gènere per anar-ho treballant durant tot el curs. Ahir, el taller es va posar en pràctica amb els alumnes de quart de primària del CEIP Joan Rebull. Mercè Llurba, que és mestra d’educació física del centre, explicava ahir que la coeducació «és una àrea molt important en aquesta escola» i es treballa amb els alumnes durant tot l’any. «Els ensenyem que tothom pot jugar a tot i a desfer els rols fixats», explica la docent.
En aquests primers tres mesos de la posada en marxa del projecte hi han participat un miler d’alumnes de dotze escoles de primària de la ciutat.
Aquesta iniciativa s’impulsa des del programa transversal de gènere de l’Ajuntament de Reus . Eduard Ortiz, el responsable d’aquest programa, assegurava ahir des del CEIP Joan Rebull que de cara al curs vinent la proposta «multiplicarà per dos o per tres» el nombre de beneficiaris. Per Ortiz, aquesta iniciativa ha de servir perquè la societat «deixi de ser sexista». Les escoles són les que contracten els tallers que finança el consistori reusenc.