L’informe que va elaborar Esade Creapolis, per a la Generalitat de Catalunya, analitza l’emprenedoria de les dones a Catalunya en relació amb el desenvolupament de la innovació i el sector tecnològic. L’estudi destaca les àrees on encara hi ha bretxes de gènere i reptes, així com els avenços significatius de les dones emprenedores en aquest àmbit. L’informe busca orientar les decisions polítiques i proposar millores per tancar aquestes bretxes.
Aquests son alguns dels aspectes destacats a l’informe
Capítol 1: Caracterització de l’ecosistema de les empreses del sector tecnològic .
- El 76% de les empreses tecnològiques són fundades per les seves propies empresaries.
- El 5% de les dones emprenedores del sector tecnològic han rebut finançament d’inversors, mentre que la majoria recorre a fons personals.
- La majoria de les empreses tenen entre 2 i 4 treballadors.
- El 58% de les empreses no han revelat la seva facturació, però d’entre les que ho han fet, la majoria factura menys de 30.000€ anuals.
Capítol 2: Drivers i actius que impulsen les dones emprenedores del sector.
- Els principals factors motivacionals per iniciar projectes emprenedors són la confiança en el producte o servei ofert i l’auto-realització.
- Altres motius importants inclouen la necessitat d’independència, el desig de guanys més grans i l’exploració d’àrees de negoci rendibles.
- Ingressos familiars insuficients, dificultat per trobar feina i ingressar a l’empresa familiar no són factors motivacionals rellevants per a les dones emprenedores actives.
Capítol 3: Caracterització de l’esperit de les dones emprenedores.
- Els trets més valorats per les dones emprenedores són la iniciativa, la capacitat d’aprendre, l’aspiració de creixement, la creativitat i la innovació.
- Els trets menys valorats inclouen la col·laboració, l’orientació als assoliments, l’autonomia i l’autoconfiança.
- Els factors motivacionals més importants per a les dones emprenedores són l’autorealització, la confiança en el producte o servei ofert, el desig de guanys més grans i la necessitat d’independència.
Capítol 4: Aspectes del territori català en el suport de l’emprenedoria Catalunya i els seus plans de suport.
- Les emprenedores actives i les dones que estan considerant l’emprenedoria reconeixen que Catalunya és una font d’oportunitats empresarials per al seu desenvolupament.
- Hi ha un acord més gran entre les potencials emprenedores que les infraestructures de Catalunya satisfan les necessitats dels seus negocis.
- Les emprenedores actives estan en desacord respecte a les potencialitats en termes de suport per establir xarxes amb altres negocis i l’adequació de les polítiques públiques per millorar l’esperit emprenedor de les dones en el sector tecnològic.
Capítol 5: Gaps genèrics: Mancances i obstàcles. Trets febles i mancances de l’emprenedoria de les dones al sector tech.
- L’equilibri entre la vida personal i professional és considerat l’obstacle principal o repte per les dones emprenedores actives, mentre que les potencials emprenedores destaquen l’accés al finançament com una mancança clara per iniciar els seus projectes tecnològics.
- L’aversió al risc i la falta de polítiques públiques de suport i empoderament de l’emprenedoria entre les dones en el sector tecnològic, són altres factors que esdevenen reptes.
- La falta d’informació adequada sobre el negoci, la falta de models de dones referents i l’aïllament de la xarxa comercial són altres punts destacats que necessiten millora.
- Les emprenedores actives identifiquen la necessitat de major capacitació en habilitats tecnològiques i comptables, així com en gestió, habilitats comunicatives i tècniques.
- Les potencials emprenedores destaquen la manca de suport econòmic, una xarxa de contactes, temps d’inversió i disponibilitat, confiança en si mateixes i capacitats com a elements que els falten per iniciar els seus projectes.
- El suport més demandat per les emprenedores és el finançament, seguit per una xarxa de contactes i programes d’apoderament i coaching de dones.
- Si es proporcionés una subvenció per promoure l’emprenedoria femenina, el 95% sol·licitaria aquest ajut de finançament.
- Hi ha una necessitat de programes d’apoderament i coaching per a dones per incrementar la confiança de les potencials emprenedores.
- El suport financer, les competències digitals i l’assessorament empresarial són els recursos més demandats tant per les emprenedores actives com per les potencials.
- Només el 17,5% de les emprenedores actives han iniciat un segon projecte empresarial. Entre les potencials emprenedores, el 91% està considerant iniciar un projecte per primera vegada.
- La falta de finançament és la principal raó perquè els projectes empresarials no tinguin continuïtat, seguida per dificultats d’equilibri personal-professional i conciliació.
Capítol 6: Resultats del focus group. Aspectes rellevants i oportunitats de millora
- Lideratge i autoconfiança: Hi ha una manca de confiança generalitzada entre les dones per liderar projectes empresarials. És necessari millorar el lideratge i proporcionar més dones referents per enfortir la confiança en l’emprenedoria.
- Incorporar als homes en els fòrums i iniciatives: Cal incloure els homes en les discussions i fòrums per aconseguir un enfocament global i organitzar activitats mixtes de sensibilització.
- Trencar amb la idea d’haver-se de formar en totes les àrees: Les dones tendeixen a demanar formació en diverses àrees, però es necessita una major contractació de persones especialitzades per complementar les seves competències.
- Desigualtat en l’accés al finançament: Les dones tenen dificultats per obtenir suport econòmic i inversió en els seus projectes empresarials. Cal incrementar el nombre de dones inversores i promoure nous fons d’inversió per a projectes liderats per dones.
- Més captació de talent de dones STEM: És important fomentar les vocacions STEM entre les dones i establir punts de contacte entre empreses i universitats per adquirir talent.
- Dones referents i visibilitat del nou talent: És necessari tenir més dones referents que ajudin a altres dones a emprendre i donar visibilitat al talent existent.
- La tecnologia com a àmbit transversal: Cal entendre que la tecnologia és transversal i no només limitada a les carreres tècniques.
- Aïllament en el networking: És important augmentar la participació de dones en esdeveniments de networking i suport, i dedicar temps a establir noves xarxes de contactes.
- La maternitat no és un problema: És necessari promoure la diversitat en els equips d’emprenedoria i considerar la maternitat com una circumstància compatible amb l’emprenedoria.
- Diversitat: Cal parlar de diversitat en lloc de centrar-se únicament en el gènere i involucrar els homes en discussions i decisions.
- Compartir experiències: És important crear xarxes de suport i col·laboració entre dones emprenedores per compartir experiències i aprenentatges.
El capítol 6 conclou amb un conjunt de recomanacions que inclouen liderar fòrums i esdeveniments de lideratge per a dones, establir acceleradores de projectes tecnològics liderats per dones, desenvolupar nous fons d’inversió per a dones emprenedores, ampliar els fòrums de networking, sensibilitzar sobre la importància de la contractació basada en competències complementàries, crear una comunitat entre dones emprenedores i entitats de suport, fons d’inversió i administracions locals per donar suport a l’emprenedoria tecnològica. Cal també actualitzar el baròmetre per obtenir dades sobre l’emprenedoria de les dones en el sector tecnològic i sensibilitzar sobre les dades i resultats del baròmetre en entorns mixtes representatius de la població.