És difícil no fixar-se en les gegantines tanques publicitàries a banda i banda de la principal autopista de Manila. Moltes d’ells mostren a dones en roba interior, amb mirades insinuants dirigides als conductors de la capital de Filipines.
Però quatre d’aquestes tanques estan ara mateix buides. Els anuncis, en què apareixien models masculins semidespullats, van ser retirats per ordre de l’ajuntament que va respondre a les nombroses queixes que va rebre.
Ara, molts veïns de Manila es pregunten per què hi ha una regla per a la publicitat que mostra a homes i una altra per la de les dones. Les tanques de la discòrdia mostraven a jugadors de rugbi amb el tors nu i només coberts per la roba interior de l’empresa anunciadora.
Molts residents deien que eren “vulgars i insolents”. Un blocaire es va queixar que posaven en perill el trànsit. I vist en retrospectiva, potser va empitjorar les coses el fet que hagin estat col.locats al davant d’un gran seminari catòlic.
Benjamí Abalos, l’alcalde d’aquesta zona de Manila, diu que va decidir que els cartells fossin retirats després que l’hi demanés un altre càrrec de l’ajuntament. “Em va explicar que havia de tapar-los els ulls als seus nebodes quan passava pel lloc”, diu per justificar-se. “Així que em vaig veure en l’obligació d’anar jo mateix i fer alguna cosa per respondre a aquestes queixes”. “Com a alcalde és la meva funció”, continua. “Per a un adult com jo són acceptables (els anuncis), però recordi… cal pensar en els nens“.
Però la retirada de les tanques no li ha tornat la calma a l’alcalde Abalos: ara s’enfronta a un altre grup d’indignats. Una presentadora de televisió va preguntar per què a les autoritats locals els pertorba veure homes mig despullats en els anuncis al carrer però no tanques amb dones lleugeres de roba, que des de fa temps han estat una constant en el paisatge de Manila.
Les crítiques han estat tan intenses que les autoritats locals han decidit crear un comitè especial que d’ara endavant regularà el contingut dels anuncis.