Després de l’aturada estiuenca, la cita ineludible de còctels and Net ja tenia ganes de tornar a Madrid. Dones en Xarxa i Telefónica Open Future van acollir una nova edició de la trobada sobre TICs i empoderament al bar The Irish Rover. En aquesta nova cita el torn va ser per a la càntabra Tíscar Lara, directora de comunicació de l’Escola d’Organització Industrial (EOI).
Pionera en l’univers dels blocs, Lara va començar la seva exposició resumint l’evolució de la participació i periodisme digital des dels seus inicis en 2003. Ella mateixa va confessar que els seus primers passos van ser gràcies a una investigació que va realitzar a la Universitat de Harvard com a visiting scholar. “Sóc d’una generació que estudiem sense Internet”, va afegir Lara.
No obstant això, això no va ser un impediment perquè llancés aquest mateix any el seu bloc que l’ha catapultat a ser reconeguda dins el circuit digital a Espanya i al món. “Recordo que en l’època del boom dels blocs érem molt poques les dones”. Així va ser com va decidir enfocar la seva tesi doctoral a investigar de quina manera els periodistes estaven usant aquestes noves formes de comunicar. “La meva marca personal s’inicia en estudiar aquests blocs, em vaig adonar que havia de tenir un com ells. Després vaig acabar sumant-m’hi i engantxant-m’hi “. Així mateix, dins de la Universitat Carlos III va arrencar la seva època docent en què, segons Lara, “el teu treball és ensenyar, però també aprendre”.
Va ser el 2006 quan una xarxa social que revolucionaria el sector va veure la llum: Twitter. “A partir d’aquest any els blocs van baixant, després hi ha un repunt en 2011 però actualment segueix la caiguda”, va reconèixer Lara. En el seu estudi, de deu anys d’evolució, gairebé tots els periodistes van entrar a Twitter i, a dia d’avui, només 66 dels 100 que constitueixen l’anàlisi conserven el seu bloc de forma activa. “Abans escriure al bloc era una cosa fresca, ara és com publicar un paper, no és de mòbil”, ha afegit la ponent.
Malgrat tot, Lara no pensa deixar el poder d’escriure a www.tiscar.com “És important tenir una plataforma per produir, crear de forma més assossegada i més desenvolupada”. Entre els avantatges dels blocs, la dircom de l’EOI reconeix que són senzills, permeten l’auto edició i tenir una identitat gratuïta, tot i que, com va reconèixer, són molt difícils de monetitzar. “El bloc és útil, encara que no ho vegi ningú”, va reflexionar la ponent.
La veritat és que aquestes bitàcoles es converteixen en la perfecta hemeroteca de cara a crear la teva pròpia marca personal. “El meu bloc m’ha aportat molt, el rastre que vas deixant és perquè vegin el que fas, el teu perfil, contactar amb gent. Si realment tens un objectiu professional, saps que miraran enrere “va incidir Lara.
En aquesta XIX edició de la trobada còctels & Net, presentada per Rosa Matias, el debat va ser un dels protagonistes. El poder de les xarxes socials, els seus models de negoci, el futur de finestres com Facebook o Twitter així com el procés de digitalització de les empreses van ser alguns dels eixos de l’anàlisi entre assistentes, impulsores i convidada. Per finalitzar l’acte, Lourdes Muñoz va animar les presents a acudir el proper 16 de novembre a les III Jornades Internacionals de Dones Liderant les TIC #WomanLidertic que realitza Dones en Xarxa a Barcelona.
Imatges de Flickr