El dia 11 de febrer va ser establert l’any 2015 per l’ONU com el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència
L’objectiu és promoure la participació plena i en condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, la capacitació, l’ocupació i els processos d’adopció de decisions en la ciència, i eliminar tota mena de discriminació contra les dones en les esferes de l’educació i l’ocupació, tot trencant les barreres jurídiques, econòmiques, socials i culturals mitjançant polítiques i plans d’estudi en el camp de la ciència que fomentin una major participació de les dones i les nenes i en reconeguin les seves contribucions.
Aquesta celebració forma part del l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 5 de l’Agenda 2030, que té com a objectiu aconseguir la igualtat de gènere i apoderar totes les dones i les nenes.
D’acord amb un estudi realitzat a 14 països, la probabilitat que les estudiants dones acabin una llicenciatura, un mestratge o un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18%, 8% i 2%, respectivament, mentre que la probabilitat per als estudiants homes és del 37%, 18% i 6%.
Tendències positives segons l’informe Científicas en cifras 2021
- Hi ha un augment progressiu en la presència d’investigadores al llarg dels últims anys. Les dones son el 41% del personal investigador d’Espanya, per sobre del conjunt de la Unió Europea (34%).
- S’està produint un augment de la presència de dones a mesura que s’avança en la carrera investigadora a les universitats i als organismes públics d’investigació (OPIs).
- La proporció d’investigadores principals de projectes ha crescut cada any (del 32% al 2017 al 37% al 2019).
- El 59% del personal d’investigació menor de 35 anys a l’Administració Pública son dones.
Pero encara hi ha molt a fer, sobretot respecte a les posicions de presa de decisions. Només hi ha un 23% de dones rectores d’universitat i només el 35% de les persones al capdavant de deganats i departaments son dones. A més, a l’àrea d’enginyeria i tecnologia la proporció d’investigadores de l’Ensenyament Superior es desploma fins al 12% respecte a d’altres àrees d’invtesigació.
La bretxa de gènere en els sectors de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM) persisteix a tot el món.