Els joves apareixen molt poc als informatius de televisió i quan hi apareixen se n’ofereix una imatge majoritàriament negativa.
El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha elaborat una anàlisi sobre el tracte que sis cadenes dispensen als catalans d’entre 15 i 29 anys i la conclusió difícilment pot ser pitjor: les notícies relacionades amb els joves tot just representen un 2% del total dels telediaris.
A més a més, en el 70% de les informacions en què surten persones d’aquesta franja d’edat, aquestes es presenten com les causants o les víctimes d’un problema.
L’informe del CAC, que va ser presentat ahir pels consellers de l’organisme Esteve Orriols i Dolors Comas d’Argemir, ha estudiat 411 hores d’emissió efectuades entre els mesos d’octubre i desembre de l’any passat per TV-3, 3/24, TVE a Catalunya, 8TV, BTV i Maresme Digital TV.
En totes elles, sobretot en aquelles que tenen una audiència més àmplia, els joves tenen una participació «estigmatitzada» i «residual», va alertar Comas d’Argemir. Només disfruten del 3,9% del temps de paraula, quan el 18% dels catalans pertanyen a aquesta franja d’edat, va advertir la consellera.
En aquest sentit, «la dispersió més gran de les intervencions juvenils i el fet d’aparèixer principalment en rols secundaris tendeixen a reforçar les imatges homogeneïtzadores i les representacions estereotipades dels joves, que els relacionen amb activitats de poc prestigi i poder».
El CAC ha establert els tres àmbits principals en què es donen informacions relacionades amb la joventut i en què els joves són víctimes o causants de problemes. El primer aborda temes de caràcter «social», com les bandes juvenils, el vel islàmic a l’escola i els matrimonis forçats de menors.
En el segon, d’àmbit «policiacojudicial», els joves apareixen com a damnificats o com a autors d’un delicte, mentre que en el tercer es tracten informacions sobre el món educatiu però també a través de «dimensions problematitzadores», com el conflicte al voltant del desenvolupament del pla de Bolonya a les universitats.
Però és que la situació encara és més paradoxal. Fins al punt que a les notícies que afecten directament la joventut, el 65% de les persones que hi participen són adults. «Els ítems informatius on el temps de paraula d’aquest col·lectiu és més elevat són aquells que parlen d’immigració i d’accidents de trànsit en què hi ha joves implicats», afirma el CAC.
L’informe de l’organisme constata que existeix un problema de tractament, però no inclou recomanacions sobre quin i com ha de ser la presència dels joves als informatius. Un succint consell el va donar Comas d’Argemir: «Els mitjans de comunicació haurien de fer un esforç per representar els joves sense prejudicis, sense estereotips i sense donar-ne una imatge homogènia».