El termòmetre violeta és una campanya elaborada per l’associació 50 a 50 que busca el compliment de la Llei d’Igualtat. És a través d’aquest termòmetre que es quantifica la participació de les dones als òrgans de govern de les organitzacions. Defensant que la igualtat no és mesurable, és llei.
Com bé explica Anna Mercadé, empresària, promotora dels drets de les dones i presidenta de l’Associació 50 a 50 , la importància del termòmetre violeta recau sobretot en l’objectiu cinquè de Nacions Unides, el qual està marcat com a condició imprescindible per aconseguir la pau i per a realitzar la transformació de la societat. “Les dones estem més ben formades que els homes a Catalunya, som el 60% de les persones llicenciades i tenim unes competències bàsiques extraordinàries per manar amb colideratge i empatia, organitzar equips i posar al centre les persones” argumenta Mecadé. El termòmetre violeta ha de regular aquesta participació ja no només per raons ètiques sinó que també, com explica Anna Mercadé, per raons purament empresarials, ja que quan hi ha dones als llocs de decisió hi ha millors resultats econòmics, empresarials i millors resultats en els ambients dels equips humans. “Per a millorar la societat” és el seu argument final a la pregunta “Per què hi hem de ser el 50%?”.
Tot i la importància de l’equilibri en la participació en els òrgans de govern de les organitzacions, el termòmetre violeta del sector de la comunicació i l’audiovisual deixa palesa la baixa participació de les dones als òrgans de decisió de les empreses d’aquest sector.
A través d’una mostra de 52 grups empresarials que concentren un total de 258 societats del sector de la comunicació i les tecnologies de la informació a Espanya, s’ha pogut detectar que la mitjana de participació de dones als consells d’administració és al voltant del 20%, mentre que als comitès de direcció aquest percentatge és del 33% als grups empresarials més grans i del 40% als grups petits (aquells que concentren menys de cinc societats).
Han pogut comprovar que als consells d’administració és només el 3,9% de les empreses que assoleixen el 50% de la participació de les dones, així com, que l’11,5% de les que no assoleixen la fita continuen sense comptar amb cap dona en aquest òrgan de govern.
Tot i això, als comitès de direcció, les xifres són lleugerament més positives. Així, el 17,3% de grups empresarials assoleixen l’equilibri. El 44,2% està lluny de l’objectiu i el 7,7% no ha inclòs cap dona en aquest òrgan directiu. Cal destacar que un 30,8% de grups no tenen aquestes dades publicades.
La portaveu del grup de treball del Termòmetre Violeta de l’Associació 50a50, Mercè Armelles, ha expressat la decepció de totes les sòcies davant les xifres del Termòmetre d’aquest any: “Amb el primer estudi ja vam denunciar la bretxa de gènere que encara existeix al sector de l’alimentació, però és que al sector de la comunicació i l’audiovisual les xifres són encara pitjors. Cal fer un canvi i incorporar més dones als òrgans de govern, perquè això comporta uns millors resultats econòmics segons han demostrat diversos estudis”.
Des de Dones en Xarxa agraïm a 50 a 50 la creació del Termòmetre Violeta, gràcies al qual es mostra la desigualtat existent a les organitzacions empresarials. Punt de partida imprescindible per poder lluitar-hi.