Dones castellonenques d’èxit en la seva professió van reivindicar el paper del col·lectiu femení de la província, encara amb un dèficit en els llocs directius, i animar als empresaris/es a confiar més en el talent femení per als llocs de responsabilitat, i a les dones, en l’associacionisme.
Amb aquestes claus es va inaugurar la primera taula rodona, dones i empresàries: motor de canvi, del tercer Congrés Castelló 2020, que organitzen l’UJI i Mediterrani. Al fòrum, moderat per Asunción Ventura, vicepresidenta de la Fundació Isonomia, van donar la seva visió Marta Castellà, directora web de l’agència Efecte Màrqueting; Esther Castellano, directora general d’Efecte Màrqueting i presidenta de l’Associació d’Agències de Publicitat de la Comunitat; Francisca Meliá, Relations Manager de l’Associació Europea de la Indústria del Petroli, a Brussel·les, i Ana Belén García, sòcia de la consultora Dualium i presidenta de l’Associació de Dones Directives de Castelló, recentment constituïda, i en què estan implicades les ponents . Precisament, la portaveu de l’entitat ha destacat que “només 28 d’entre les primeres 500 empreses de la província, de diferents sectors, des indústria a serveis, tenen al davant d’una dona com a administradora”. Per això, el col·lectiu va advocar per aprofitar més el coneixement i formació de les dones a les empreses.
García també va avançar que l’associació, que agrupa directives i empresàries i es presentarà en breu, va a oferir suport a les emprenedores i fins i tot actuarà com a lobby i, a través d’un pla estratègic, per atraure inversions d’empreses a Castelló , buscant la internacionalització.
Les participants van deixar constància de la idiosincràsia laboral femenina enfront de la masculina, basada en aptituds “innates”, com van destacar les representants des Efecte Màrqueting, com ara “constància, intuïció, sensibilitat, maneig de les emocions, flexibilitat per adaptar-se als canvis i compromís “. I va considerar clau per a l’èxit la seva formació: universitària, amb postgrau, idiomes i coaching.
Les dificultats per a la conciliació familiar i laboral, en un 70,8% dels casos, es van presentar com el gran obstacle per accedir a alts càrrecs, que a nivell d’Espanya només ocupen un 11%.
Respecte d’això, Meliá va recordar que “les regles del joc laboral les han introduït els homes i això és un element de poder, però és important anar construint les nostres pròpies regles i compartir experiències – sense excloure els directius – en l’associació”. També va defensar abans que res “el treball en equip” ja que “les dones tenim moltes virtuts, però un dels nostres defectes és creure que ho podem fer tot soles, ser unes superwoman, i això tampoc és cert