Les dones necessiten fer-se visibles en els diferents àmbits, també l’econòmic i empresarial. Si bé el 50 per cent dels plans d’empresa que arriben a la Cambra de Comerç de Madrid buscant finançament està promogut per dones, encara, les pròpies dones són només un terç (33,5 per cent) dels 3,16 milions de persones autònomes que hi ha a Espanya.
A la jornada Dona i Microempresa organitzada des de l’Associació Espanyola Multisectorial de la Microempresa (AEMME), en col.laboració amb el Col.legi Oficial d’Enginyers Industrials de Madrid (COIIM), es van abordar alguns dels indicadors de desigualtat entre dones i homes del sector empresarial i es va intercanviar sobre algunes claus per avançar i promoure l’emprenedoria femení.
Segons la consultora Human Vision, “és fonamental que la dona millori la seva visibilitat i enforteixi els seus contactes, perquè a través d’ells es generen el 80 per cent dels projectes. Per això el paper d’associacions i xarxes socials és essencial“.
Per Víctor Delgado, president de AEMME, és fonamental que hi hagi un canvi radical en els plantejaments del Govern i de la societat civil. “Si no aconseguim treballar totes les institucions en la mateixa direcció poc podrem fer. Precisament amb aquest projecte d’emprenedoria sobre Dona i Microempresa el que es pretén és vertebrar una iniciativa amb diverses fases en què es vol implicar tots els interlocutors sociolaborals a nivell nacional i en totes les ciutats espanyoles”.
Només un 5 per cent de les persones empresàries i fundadores del sector franquícia són dones, enfront de més d’un 20 per cent de presència femenina en l’economia general. Així mateix, només el 14 per cent dels llocs d’alta direcció en la franquícia – una mica més de 200 – estan ocupats per dones.
Durant l’esmentada jornada, es va presentar el programa Dones en Franquícia 2011, ja en marxa des de fa mesos. Des d’aquesta entitat s’han analitzat les principals causes que dificulten l’entrada de la dona empresària en el sistema de franquícia.
“Falta de coneixement sobre les possibilitats que ofereix la franquícia; creure que cal una gran estructura en els inicis; són excel.lents gestores dels seus negocis però temen fer el pas a un major creixement; perdre el control del seu negoci i manca de recursos econòmics per emprendre les inversions necessàries”, apareixen com les principals.