Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya assegura que Internet pot ser una de les solucions al fracàs escolar.
Els usuaris d’Internet són més actius, tenen més amics, estan més implicats en la vida política i tenen menys depressions, segons conclou l’informe Projecte Internet Catalunya (PIC), impulsat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i finançat per la Generalitat.
El sociòleg Manuel Castells -codirector de l’estudi al costat de la rectora de la UOC, Imma Tubella- assegura que el projecte “ha verificat el que ja se sabia, que les noves tecnologies no tanquen a la gent a casa sinó que activen la sociabilitat”. Segons Castells, considerar que l’ús d’Internet “aïlla i aliena” és una “faula sense cap base científica”.
Després d’analitzar les dades de l’exhaustiu estudi, realitzat per 40 investigadors després de recaptar 15.390 entrevistes presencials i 40.400 per Internet, Castells creï que Internet és “l’element clau per a l’autonomia personal, política, econòmica i professional”.
En la seva opinió, “quant més autònoma és una persona més utilitza Internet, i al seu torn, aquest ús reforça la seva autonomia”. Per al sociòleg, aquesta apreciació és un “assoliment” perquè “és la primera vegada que es demostra estadísticament”.
Set projectes en un
El PIC és un programa d’investigació impulsat pel Institut de Recerca de la UOC (IN3), que s’ha desenvolupat durant set anys -de setembre de 2001 a juny de 2007- i ha contat amb el suport de Jordi Pujol, Pasqual Maragall i José Montilla, en la seva qualitat de caps de l’Executiu català durant el període que s’ha portat a terme l’estudi.
L’objecte d’anàlisi del PIC -compost per set projectes d’investigació- ha estat la incidència d’Internet en tots els àmbits de la vida social, empresarial i administrativa catalana.
Segons el sociòleg, la xarxa “requereix un determinat nivell educatiu”, perquè “ens trobem davant una societat de la informació desinformada i això no ho resol Internet”. També afirma que Internet “aprofundeix la bretxa més històrica: l’educativa”.
Castells assegura que l’abandó escolar “que és del 30% i representa un problema per al futur, pot combatre’s amb les tecnologies i a través del reciclatge del professorat”. Segons el sociòleg, Internet és una eina habitual de “alumnes i professors a casa, però que no s’aplica en les aules”.
L’estudi mostra que el 83% de joves d’entre 15 i 24 anys són usuaris habituals de les noves tecnologies, i que en aquesta franja d’edat està disminuint la diferència de gènere en l’ús d’Internet. Segons Tubella, els adolescents conviuen simultàniament amb cinc pantalles: la del televisor, el mòbil, la consola, l’agenda electrònica i l’ordinador.