Les rebaixes també han arribat al món del profilàctic per fomentar-ne l’ús entre adolescents i joves. Després de la polèmica campanya Jo poso condó, el Ministeri de Sanitat ha aconseguit un compromís amb el sector per oferir d’aquí a poc preservatius a 0,20 euros la unitat, assequibles a qualsevol butxaca, amb envasos de poques unitats, més disponibilitat i un disseny més atractiu per al públic juvenil al qual aniran dirigits. Els col.legis de farmacèutics, a les oficines dels quals es ven el 60% d’aquest producte (que cada any supera els 150 milions d’unitats), també s’han afegit al pacte i assumiran la tasca d’orientar joves i famílies.
Pocs cops s’ha vist el titular de Sanitat, Bernat Soria, tan satisfet en una compareixença davant la premsa, tot i que aquesta iniciativa se situa als antípodes d’altres que concorden més amb el seu pedigrí d’expert en cèl.lules mare. La mesura no li costa ni un euro a la seva estratègia per reduir els embarassos no desitjats i la transmissió de malalties com la sida. “El 20% dels joves que, segons dades oficials, encara no utilitzen el preservatiu en les seves relacions tindran menys raons per seguir sense fer-ho“, va coincidir el ministre amb els principals fabricants.
Els representants d’aquesta indústria no van estalviar elogis a aquesta proposta de Sanitat i a la campanya per fomentar l’ús del preservatiu. En el primer mes de la seva emissió, ha elevat les vendes de condons en un 10%, segons càlculs de José Antonio Alday, director general de Control, que continuarà amb la seva imaginativa campanya de canviar alguna cosa menys útil que portin les noies a la bossa per un paquet de quatre condons. Ja n’ha repartit 300.000 unitats i té previst intercanviar-ne 500.000 més durant aquest any. A més a més, augmentarà el seu parc de màquines expenedores de 3.000 a 5.000.
En una espècie de guerra de preus per aconseguir el mercat, l’empresa Durex, segons el seu director de màrqueting, Toni Trobat, intentarà acostar-se a l’oferta de cinc unitats per un euro de la francesa Be Love. Posarà a la venda vuit condons per només 3,99 euros en un format atractiu i en distribuirà 100.000 més gratuïtament en publicacions per a joves. Els fabricants van insistir que ja no es pot utilitzar com a argument que el condó és car per deixar d’usar-lo. “Els preus han caigut a Espanya un 30% en 10 anys. Ja són els més barats d’Europa“, va defensar Alday.