Internet va contribuir de manera directa al producte interior brut (PIB) espanyol amb 23.400 milions d’euros el 2009, xifra que suposa el 2,2% del total, segons un informe encarregat per Google a la consultora The Boston Consulting Group. L’estudi, el primer que analitza la contribució d’internet a l’economia espanyola, apunta que podrà arribar als 63.000 milions el 2015.
Per calcular l’impacte directe en el PIB, l’informe té en compte factors com la despesa de les famílies, la inversió en xarxes i la despesa pública. Segons The Boston Consulting Group, la contribució d’internet al consum privat de les llars va ser de 14.000 milions, dels quals 8.900 milions corresponien al comerç electrònic. Uns altres 3.500 milions provenien de la despesa en l’accés a la banda ampla. En infraestructures, operadors de telecomunicacions i altres empreses van invertir 3.800 milions en xarxes i 4.600 milions en altres equipaments. Per la seva part, la despesa pública en internet va arribar als 5.900 milions.
Pel fet que els internautes gastin més en webs estrangeres que en webs espanyoles i per la compra d’equips fora d’Espanya, la balança d’exportacions i importacions associades a internet va donar un saldo negatiu de 4.900 milions, i es va sostreure el 0,5% del PIB.
Segons l’estudi, la contribució directa d’internet al PIB espanyol creixerà el 18% anual, fins a representar 63.000 milions el 2015, el 5,1% del total.
L’informe també calcula l’impacte indirecte sobre l’economia, no reflectit al PIB, com el comerç electrònic entre empreses (157.00 milions d’euros), la publicitat on line (654 milions) i les compres off line en les quals el client va consultar abans alguna web (38.000 milions).