De la mateixa manera que la cantant Lily Allen va somiar omplir estadis amb multitudinaris concerts, Amanda Hocking –una jove nord-americana de 26 anys– desitjava que els seus llibres de fantasia «enganxessin els joves lectors amb ganes de llegir històries sobre vampirs».
Els somnis d’Allen es van fer realitat el 2006, a l’aconseguir l’èxit i la fama després de publicar les seves cançons en un bloc. Hocking viu ara el seu moment: ha venut 900.000 còpies dels seus e-books, 100.000 al març. I ho ha fet sola, sense cap editorial al darrere.
La jove escriptora va autoeditar el seu primer llibre fa un any per a Kindle i el va penjar a la botiga virtual d’Amazon. Ara ja ha publicat nou títols i acaba d’anunciar-ne el desè.
Ella decideix el disseny i el preu dels e-books, que acostumen a costar 3 dòlars, tot i que ofereix algunes còpies a 0,99 centaus. Amazon obté el 30% dels beneficis i l’autora es queda el 70% restant, cosa que la converteix en milionària, amb un sucós sou de 150.000 euros al mes.
En l’era 2.0, la creativitat dels autors novells no té barreres. Novellistes i poetes han trobat en servei d’edició on line com Bubok, Lulu o Ediciona, un espai per publicar les seves obres.
«Les editorials tenen els calaixos plens de manuscrits que no arriben mai als prestatges de les llibreries», assegura l’escriptora independent Auriga Montalbo, que prepara el llançament de la seva opera prima per al mes de juny. «Publicar a la xarxa ofereix la possibilitat d’arribar als lectors», explica Montalbo, que afegeix que «Internet també pot ser un aparador per a editorials i agents».
Precisament, la plataforma Bubok –que compta amb 20.000 títols de llibres virtuals– ofereix al seu lloc web la possibilitat de posar en contacte editors i autors d’e-books publicats amb la seva aplicació. «Diversos autors van ser contractats per editorials després de publicar a Bubok», asseguren responsables del portal.
Afegeixen que no tenen «la capacitat de promoció d’una editorial, així que pensem a fomentar el transvasament». «La plataforma compta amb filtres temàtics i amb les dades de vendes, descàrregues i visites que té un llibre o el perfil de l’autor. Una informació molt útil per als agents», afegeixen les mateixes fonts.
Per alguns editors, «en la revolució digital sobreviuran els que tinguin més imaginació». Mentre que altres «es fien més d’un agent que d’una web».
Sant Jordi és un dia per a l’amor i per als amants de la literatura. Aquells lectors amb ànima de poetes que desitgin fer els seus primers passos a les prestatgeries virtuals, ara ho tenen més fàcil amb els serveis d’edició digital. El temps els mantindrà o els distanciarà de les prestatgeries virtuals.