El 47 per cent dels usuaris de videojocs són dones, col · lectiu del que, la major part d’aquests productes, “ofereix una visió decorativa o sexista de la dona. Segons el director de Projectes de PantallasAmigas, Urko Fernández, la indústria dels videojocs , la primera per volum de negoci en el sector de l’oci per davant del cinema i la música a tot el planeta, “està perpetuant vells rols masclistes que és imprescindible eradicar”.
Durant una Conferència oferta en la segona jornada de Guipúscoa Encounter 7, que reuneix a Tolosa a nombrosos aficionats i professionals de la informàtica, Fernández ha destacat que les dones, tot i constituir el 47 per cent del total de jugadors, “no troben un tracte just i igualitari a la gran majoria dels jocs existents al mercat, amb honroses excepcions “.
Per això, ha considerat necessari “revisar els models de gènere que es transmeten a través dels videojocs”, ja que el 73 per cent dels menors de 11 anys “tenen el seu contacte amb Internet precisament a través dels videojocs, ja sigui mitjançant la consola, l’ordinador, el mòbil o les xarxes socials “.
Urko Fernández ha citat dades de ESA (Enterteinment Programari Association) i de Adese (Associació Espanyola de Distribuïdors de Software d’Entreteniment) per recolzar la seva tesi que els videojocs “són ja part de la cultura juvenil, a la qual s’estan incorporant cada vegada més sectors de població “.
Segons ha manifestat, un de cada quatre adults a l’Estat és videojugador, i el 50 per cent tenen entre 7 i 34 anys. A més, un estudi realitzat per la companyia energètica E.ON apunta que “els videojocs són i als regals preferits dels nens i nenes”.
El director de Projectes de PantallasAmigas ha apel · lat “a la pròpia indústria” perquè incorpori als videojocs “models més igualitaris”. Entre els models a seguir, ha destacat jocs realitzats per dones, com Journey (2012) o Portal (2007), “èxits mundials de vendes”.
També ha citat la iniciativa de Verònica Boquete, que ha sol · licitat a la multinacional EA Sports que incorpori dones futbolistes al joc FIFA per “avançar en igualtat per mitjà de l’esport”, perquè “els xavals que avui juguen seran la societat adulta de demà”. La seva iniciativa en change.org ha estat recolzada per més de 32.000 signatures.
Fernández ha denunciat que els jocs “per noies” es centren en temàtiques com la cuina, el disseny de moda o les mascotes i, en els títols “més populars”, les protagonistes acostumen a ser “gerros”, “sexys” o “heroïnes de nivell inferior al dels homes “. A més, ha assenyalat que, en la pròpia comunitat de jugadors en línia, “de vegades es tracta amb menyspreu-quan no s’ataca directament-a les jugadores!.
Per ells, ha reiterat la necessitat de “fer front a les actituds masclistes i misògines”, per a això creu “imprescindible” que tant la indústria com els propis jugadors “admeten les desigualtats i les conductes inapropiades que es produeixen”, alhora que “es posen mitjans per evitar que segueixin influenciant a les generacions més joves”.
Font: Expansión/Europa Press