El cinema no reflecteix la realitat del món sinó que la distorsiona. La imatge que ofereix de les dones està condicionada per la mentalitat masculina que presideix tots els àmbits de la indústria cinematogràfica, ja que gairebé totes les categories professionals estan ocupades, sobretot, per homes. Ells realitzen el 85,3% de les tasques artístiques, el 94,9% de les directives i el 80,1% de les tècniques. Les dones predominen en professions especialitzades determinades (75%), en concret, en perruqueria, maquillatge i vestuari.
Aquests són alguns dels resultats de l’estudi ‘Dones i homes en el cinema espanyol’ presentat avui en l’Institut de la Dona per la presidenta d’aquest organisme, Rosa Peris, i la investigadora principal, Fátima Arranz, professora del departament de Sociologia de la Facultat de Ciències Polítiques de la Complutense.
Per a Rosa Peris les dones han de ser presents en el cinema perquè el medi audiovisual té la capacitat d’interpretar la realitat que ens envolta i ha de comptar amb la mirada femenina per oferir una visió igualitària allunyada d’estereotips sexistes.
La investigació, duta a terme sobre una mostra de 42 pel·lícules realitzades entre l’any 2000 i el 2006, deixa també patent la discriminació per gènere en altres àmbits, com la interpretació, on la majoria són homes (442 dones davant 764 homes el 2006). Així mateix, destaca que de les 49 pel·lícules realitzades en aquests 6 anys, 29 van ser dirigides per barons i més d’un milió de persones van veure 26 d’elles. Tanmateix, n’hi va haver 13 de dirigides per dones que van ser vistes per cent mil persones.
Entre totes aquestes pel·lícules hi ha 26 llargmetratges amb protagonista masculí i el 79,3% van ser dirigides per homes davant el 23% que ho van fer dones.
Respecte als personatges femenins, assenyala que no solen aparèixer prenent iniciatives pròpies ni decisions més enllà del terreny eròtic o amorós, com tampoc no les veiem resolent una situació de conflicte.
Els comentaris masclistes continuen sent habituals a les pel·lícules dirigides per homes i la violència contra les dones es mostra amb mirada negativa al 100% de les pel·lícules dirigides per dones, mentre que els directors la reproven només en un 25% dels casos.