Les consultes davant l’Institut de la Dona sobre assumptes relacionats amb la discriminació per raó de sexe es van multiplicar per cinc el 2010 i la majoria van ser en relació amb drets en matèria laboral i permisos de conciliació, sobretot de reducció de jornada.
La directora de l’Institut de la Dona, Laura Seara, va fer balanç dels assumptes que es van presentar el passat any a l’àrea jurídica de l’organisme – en què es van obrir 483 expedients per denúncies -, i del servei telefònic gratuït 900 19 10 10, que va atendre 28.454 trucades.
En ambdós serveis ha augmentat la participació d’homes – el 14% més d’homes van presentar denúncies -, encara que segueixen sent les dones les principals usuàries.
El perfil de la persona usuària del servei telefònic és el d’una dona casada (51’43%), amb un fill (37’56%), que viu en una ciutat (91’2%), d’entre 26 i 45 anys (69’2%), amb un nivell d’estudis de batxillerat o formació universitària de grau mitjà (21’3% i 15’5%, respectivament) i que treballa per compte d’altri a temps complet (47’8%).
Pel que fa a la procedència de les trucades, Madrid és la Comunitat Autònoma des de la qual es reben més consultes – gairebé la meitat -, seguida d’Andalusia – 11% -, Comunitat Valenciana i Catalunya – prop del 8% en cadascuna -.
La responsable de l’Institut de la Dona va destacar el fet que el 44% de les consultes ateses corresponguin a persones que ja havien estat usuaris amb anterioritat, perquè posa de manifest “el grau de satisfacció que genera la qualitat del servei prestat”.
Les principals qüestions formulades a través del telèfon van ser sobre drets de família – separacions, divorcis, custòdia de nens i violència de gènere -, les activitats de l’organisme i la corresponsabilitat en l’ocupació – maternitat, lactància i reducció de jornada –. També, es van rebre consultes sobre educació i ocupació, recursos socials i salut.
Dels 483 expedients oberts en el servei jurídic, 332 van ser sol.licituds informatives (són les que més van augmentar respecte al 2009, quan es van presentar 62), 93 denúncies i 58 queixes, 412 d’aquests escrits van ser presentats per dones i 71 per homes.
També va pujar el nombre de denúncies i queixes, 151 en total – 94 el 2009 -, de les que 70 s’han remès als organismes competents (14 a la Inspecció de Treball i Seguretat Social i 21 a institucions públiques autonòmiques i locals).
Per Seara, aquest augment de les consultes significa que “les dones són cada dia més conscients del seu dret a no ser discriminades, ni laboralment, ni socialment, ni en l’àmbit de la família“.