La representació de les dones en els consells d’administració de les grans companyies segueix sent escassa encara que va augmentar el 2011, quan es va situar en el 13,8% a escala mundial a causa principalment als sistemes de quotes aplicats en diferents països europeus.
L’estudi, que es realitza cada dos anys, ha estat presentat aquesta setmana en una de les seus del Banc Mundial a Washington per la Corporació Internacional de Dones Directives (CWDI, en anglès), una organització de dones empresàries dedicada a promoure la igualtat de gènere en les grans corporacions.
França i Espanya lideren l’augment de representativitat des de 2004, quan es va començar a mesurar la presència femenina en els principals consells d’administració internacionals, amb un salt del 13,9% i el 7,3% en els últims set anys, respectivament.
Ana María Llopis, consellera de Société Générale i presidenta del grup DIA, va defensar, en una entrevista, la presència femenina en els quadres directius de les empreses, perquè “en un moment de crisi la dona porta un talent especial en la presa de decisions, en l’assumpció de riscos, en els temes d’ètica i de recursos humans “.
Quotes
“El tema de les quotes és interessantíssim: quan hi ha quotes que es posen temporalment, el procés s’accelera. Quan la velocitat del moviment no és suficient, cal accelerar”, va afegir després de la presentació de l’informe.
A escala mundial, Estats Units encapçala la llista de percentatge de dones en els consells d’administració amb un 20,8%, seguida per França, amb el 20,1%, el Regne Unit, amb un 16,8% i Alemanya amb un 15,4%.
Espanya, que el 2004 tot just comptava amb un 1,9% el 2004, registra el 2011 un 9,2%, gràcies en gran mesura al sistema de quotes exigit per les autoritats espanyoles el 2007. D’acord amb l’informe, que estudia la situació en la llista de les 200 principals empreses mundials publicada per la revista “Fortune”, aquest sistema de quotes produeix “a llarg termini un conjunt de directores amb experiència, de manera que la diversitat de gènere deixa de ser un problema “.
Economies emergents
Per empreses, la nord-americana Procter & Gamble encapçala la llista de paritat amb un 45,6% de dones en el consell executiu, seguida per la també nord-americana Wellpoint amb un 41,7% i la noruega Statoil amb un 40%.
Xina i el Brasil, dues de les grans economies emergents, també registren una creixent representació femenina en les grans empreses amb un 8%, en el cas del gegant asiàtic, i un 8,3% en el llatinoamericà.