No hi ha dubte que en els últims 50 anys s’ha avançat molt per a la igualtat efectiva de dones i homes en la majoria de països i en molt diferents àmbits. Les discriminacions a nivell legal s’han reduït notablement i s’ha normalitzat en la majoria dels països la presència de la dona en les diferents etapes educatives i en el treball.
No obstant això, les dades ens segueixen recordant que queda molt camí per recórrer i, molt especialment, en l’àmbit de l’empresa. Segons l’estudi Global Entrepreneurship Monitor, la taxa d’activitat emprenedora és superior en els homes que en les dones. A Llatinoamèrica la mitjana se situa en un 22% per als homes i un 15 % per a les dones. A Espanya és d’un 6 % en el cas dels homes i un 4 % per a les dones. A més, el emprendiemento està motivat per la necessitat en una proporció superior en el cas de les dones que en la dels homes (un 27% rent a un 19%).
Pitjor és el cas de l’alta direcció, ja que segons recents estudis, a Espanya només el 10 de cada 100 llocs directius en les estan ocupats per dones, percentatge que es reduiria fins al 6,8 % de mitjana a Llatinoamèrica (un 24% a nivell mundial). Aquesta xifra contrasta amb el fet que el 45% de la força laboral és femenina i que cada vegada és major la presència de la dona en els estudis superiors, superant fins i tot la presència masculina (fins a un 60% dels llicenciats espanyols són dones ).
Altres estudis asseguren en canvi que la presència de les dones en llocs d’alta direcció beneficia les empreses. Segons un estudi de la revista Fortune , les companyies amb més dones als consells d’administració van avantatjar a aquelles que tenien menor proporció en un 16% en el volum de vendes i en un 26% en el retorn de la inversió.
Promocionar el talent femení a les empreses no és una qüestió de justícia o igualtat (que ho és). Cal a nivell econòmic. Cal que més dones emprenguin i liderin negocis. I també promocionar adequadament el talent femení en l’interior de les empreses, en un món on la innovació juga un paper fonamental, la diversitat és essencial perquè diferents punts de vista sobre un mateix problema poden generar noves solucions. A més, les empreses han semblar-se al mercat al qual es dirigeixen, i les dones són una part molt important del mercat amb un gran poder en les decisions de compra.
Si les dones atresoren, almenys, la meitat del talent mundial, no podem desaprofitar aquest talent i limitar l’empresa al punt de vista únicament masculí. La dona pot aportar noves visions, diferents maneres de gestionar, menys agressives, més relacionals i, moltes vegades, més realistes.
Tot el talent disponible s’ha d’emprar en generar valor per a l’empresa i també per a la societat. La mobilitat i la connectivitat que permeten les tecnologies juntament amb un canvi cultural respecte als rols d’homes i dones han de poder aprofitar-se per superar els obstacles que encara existeixen per al ple aprofitament del talent femení i la generació del màxim valor possible en empreses sense marques de gènere .
Font: Idaccion