Les dones prenen el comandament del metro a Barcelona. I és que un 50,95% dels conductors del suburbà barceloní són dones, segons dades facilitades per Transports Metropiltans de Barcelona (Tmb). A l’altre extrem, només hi ha una mica més d’un 5% de conductores d’autobus, encara que la xifra s’ha duplicat en l’últim lustre.
Al metro, el lloc d’Agent d’Atenció al Client (AAC), categoria en la qual s’engloben els (i les) maquinistes, el tenen actualment 779 dones i 750 homes. La figura de taquillera havia estat històricament una funció de dones i la de motorista d’homes, però amb la formació interna i la creació de la categoria laboral AAC (una figura polivalent entre les funcions de la qual està des d’inspeccionar una estació fins ocupar-se del tren i que, per tant, substituïa a la de motorista) es van unificar les funcions d’ambdós sexes.
Segons la companyia de transports, el procés d’unificació i la pròpia política de l’empresa ha donat com a resultat aquesta “paritat envejable”.
La situació gairebé idíl·lica del metro té poc a veure amb l’autobús on només el 5,27% de les conductores són dones enfront del 94,73% d’homes. Com s’explica aquesta desigualtat entre metro i autobús?
TMB detalla que també hi ha aquí raons històriques, ja que fins fa ben poc i per motius culturals i, fins i tot, físics, l’ofici d’autobusero havia estat tradicionalment masculí. A més, aquest lloc de treball requereix tenir el carnet de conduir tipus D, una titulació costosa que molts homes aprofitaven per treure’s mentre feien el servei militar.
Però, tot i la baixa xifra – només hi ha 151 dones autobusero i 2712 són homes -, l’empresa de transports assegura que el nombre de dones al volant d’un autobús a Barcelona s’ha duplicat en cinc anys gràcies als plans d’igualtat en els que han participat en col.laboració amb Barcelona Activa i el Servei d’Ocuapació de Catalunya.
I per explicar el baix nombre de dones conductores d’autobús que fins fa poc havia, TMB es remunta a un lustre enrere, quan l’empresa de transports va indagar sobre la quantitat de dones a l’atur que disposaven de carnet D: asseguren que llavors únicament hi havia sis dones amb la titulació. Amb la política duta a terme la companyia espera que augmenti el nombre de dones que es posen al capdavant d’un autobús.