La Generalitat ha obligat l’empresa operadora dels autobusos metropolitans de València a que retiri de la part del darrere dels vehicles cartells publicitaris sobre una pàgina de contactes. La comunitat autònoma s’ha dirigit a la signatura privada que explota el servei de transport per demanar-li que retiri els cartells en un termini de tres dies i aquesta assegura que canviarà els anuncis, segons la Generalitat. L’operadora assegura que no coneixia la situació i que els retirarà.
La Conselleria d’Infraestructures-departament del qual depenen les línies d’autobús-entén que les imatges que actualment ocupen la del darrere de l’autobús “incompleixen els requisits d’imatge i de mesures de Metrobús”, marca comercial sota la qual opera les empreses de transport de l’àrea metropolitana. La conselleria analitza si aquesta publicitat és il · lícita i si atempta contra la dignitat de la persona.
Unes hores abans, la consellera d’Infraestructures, Isabel Bonig, ha assegurat que no li sembla “ètic” que un servei públic com els autobusos de l’Entitat de Transport Metropolità (ATM) de València porti publicitat sobre una pàgina de contactes, però ha assenyalat que no es pot rescindir un contracte “així com així”. En declaracions als periodistes després d’inaugurar un fòrum sobre infraestructures públiques, Bonig ha respost així en ser preguntada per una informació del diari Público sobre els anuncis a la part posterior dels autobusos públics de l’Agència Valenciana de Mobilitat, en la qual s’anuncia una pàgina web de contactes, i que segons la consellera podria “atemptar contra la dignitat”. Bonig ha explicat que l’Agència fa una concessió administrativa i és l’empresa concessionària la que distribueix la publicitat.
Segons la consellera, “no es pot rescindir el contracte així com així”, ja que és un plec amb unes clàusules “entre les quals no consta res en matèria de publicitat”. Bonig ha assenyalat que es posaran en contacte amb l’empresa, encara que ha reiterat que des del seu departament no es pot, “en principi, regular la publicitat”.
“Em sembla poc ètic aquest tipus de publicitat en un servei públic”, ha assegurat la titular d’Infraestructures, que ha afegit que també els taxis són un servei públic “i posen la seva publicitat”, en alguns casos de locals eròtics.
També ha indicat que el servei jurídic de la conselleria “està veient la possibilitat que, a través de la Llei general de publicitat, es pugui establir algun tipus de limitació, perquè és una publicitat que pot atemptar contra la dignitat”.