La incorporació de la dona en l’alta direcció de les empreses és un dels temes més recurrents en l’actualitat. Un 70% de les empreses espanyoles ja incorporen dones en llocs de direcció, però es tracta d’un camí difícil de recórrer.
Dins de les activitats commemoratives del XX Aniversari de Cesma i en el marc del seu Projecte per al Desenvolupament d’Estratègies de Competitivitat Professional i Empresarial de la Dona, la companyia ha reunit a nou reconegudes directives espanyoles amb l’objectiu d’aportar les claus que les dones han de seguir per triomfar professionalment.
A més de les co-directores del programa formatiu de Cesma, Pilar Gómez Acebo i Maria Antònia Rivilla, han participat en la jornada la senadora Carmen Alborch, la viceconsellera d’assistència sanitària de la Comunitat de Madrid, Patricia Flors, la sòcia directora de Leaders Trust International, Sara Bieger, la directora general del Grup Globomedia, Iranzu Deu; l’especialista en psiquiatria i doctora en medicina, Immaculada Gilaberte, la directora general de Mapfre, Maite González, i la dissenyadora de calçat Sara Navarro.
La trobada ha consistit en una taula rodona, conduïda per Jaume Segalés, presentador de diferents programes de Punt Ràdio, en la qual s’ha donat resposta a deu preguntes seleccionades a través del canal de LinkedIn, Antena del Empreniment/Ocupació.
La trobada va comptar amb l’assistència de prop de 75 persones, entre les quals hi havia alumnes de les primeres promocions dels cursos de dones directives de l’Escola, professors, directives i empresàries. A més, es va convidar a 10 dones que van participar en l’enquesta de LinkedIn per seleccionar les preguntes a les nou participants.
Quins aspectes han de treballar les dones per arribar a llocs de presa de decisió?
Es van assenyalar dos aspectes fonamentals a millorar, l’autoestima i la creació de cercles de solidaritat i networking entre les dones. A més es va fer especial èmfasi en la formació, en considerar la preparació i formació de qualitat un element primordial per triomfar en el terreny laboral.
Què és l’èxit?
L’èxit ha de partir d’una definició molt personal ja que no és el mateix per a tothom. Aconseguir-lo implica portar les regnes de la teva vida, per al que es requereix constància i esforç. No s’ha d’oblidar que l’èxit va lligat al fracàs, i és necessari analitzar els factors que contribueixen als nostres èxits, però sobretot aprendre dels fracassos.
Què tenen en comú les dones que triomfen?
La perseverança es perfila com una clau fonamental. Però ha d’anar acompanyada d’altres factors, com l’empatia i el lideratge, aspectes prioritaris per a triomfar, la superació de les pors és bàsica, així com gaudir d’una bona salut, ja que arribar a l’èxit professional és una feina dura i constant.
¿Busquen les companyies valors femenins?
En aquest sentit, l’opinió va ser bastant unànime, s’han de buscar valors humans, no femenins i masculins. Les empreses han de formar els seus equips basant-se en la diversitat.
Per què a les dones ens costa més fer networking?
Les dones no estan acostumades a crear xarxes amb una finalitat laboral, però hem de canviar i recolzar-nos crenat entorns i grups que ens ajudin a prosperar. Fins ara no existia networking per a les dones perquè tenien altres prioritats com les familiars, però això està canviant. En qualsevol cas, s’ha de potenciar un networking mixt perquè sigui realment efectiu.
Per què només es parla de conciliació laboral i familiar i no de la personal?
Qui parla de conciliació i li posa l’adjectiu de familiar, no està parlant de conciliació, la conciliació pot significar simplement voler anar a una classe de ioga. Com a solucions per aconseguir lluitar amb el problema d’horaris, es va apuntar que la corresponsabilitat en el treball i en la família és imprescindible.
La Llei d’Igualtat pot perjudicar les dones?
La polèmica sempre envolta el tema de les quotes i trobem opinions enfrontades sobre això, entre altres aspectes es va indicar que la política sempre va per davant de l’empresa i de vegades cal fer un calçador per aconseguir avanç social, sempre que no es deixi lloc de manera permanent. Cal comprendre que la igualtat ha de ser una conseqüència de polítiques ben aplicades, no una causa.
Són les dones tan competitives entre si com es comenta?
Es tracta d’un tòpic, basat en alguns comportaments més ben arrelats en el passat; a això es va assenyalar que una prova que no hi ha una competitivitat singular entre el sexe femení. Totes les directives aquí presents van estar encantades d’acudir a aquesta trobada per servir com a referents a altres dones que vulguin obrir-se pas en el camp professional i l’alta direcció.
Quins avantatges aporta la diversitat a les empreses?
Les dones tenen una capacitat de consum molt important i és necessari que els consells de direcció tinguin en compte el punt de vista de les dones a nivell de presa de decisions per poder guanyar consumidores. Igualment, es va comentar que la diversitat és igual a riquesa i és clau per al desenvolupament de qualsevol empresa.
Claus de lideratge
En aquest aspecte hi ha unanimitat. Afecte, empatia, capacitat d’escolta, tenir i transmetre confiança, però sobretot passió per la nostra feina són fonamentals per ser un bon líder.