La comunitat andalusa compta amb més de 140.000 dones emprenedores i empresàries, el que un augment del 45 per cent respecte a fa vint anys, de manera que en aquests moments representa entorn del 30 per cent de l’empresariat andalusa, segons ha assenyalat la consellera per a la Igualtat i Benestar Social de la Junta, Micaela Navarro.
Navarro ha demanat a les dones empresàries que segueixin fent el que fins ara, “no arrugar i tirar endavant davant la crisi”. En aquest sentit, ha ressaltat que en l’àmbit de l’economia social s’ha produït un avanç “important” per les dones emprenedores, que van començar “amb un treball autònom fins a esdevenir una pime”.
Aquest avanç, segons la consellera, ha estat possible gràcies als sectors en què l’economia social i les emprenedores s’han embarcat, especialment en serveis socials, el que significa “una incorporació important de la dona a l’ocupació”.
“El que fins fa pocs anys es resolia des del privat i era considerat treball, ara és ocupació pel desenvolupament de la Llei de Dependència o l’extensió de la Xarxa d’Escoles Infantils, de zero a tres anys”, ha apuntat Navarro.
En aquesta línia, la consellera andalusa ha afirmat que és “just” que els que s’encarregaven de les cures tradicionalment quan era treball, ho facin ara que és ocupació, en referència a les dones.
“Treball dur i seriós”
D’altra banda, Navarro durant la seva intervenció en la inauguració ha assenyalat que l’economia social és “una oportunitat per articular idees innovadores per dinamitzar el sector productiu andalús”. Per la seva banda, la presidenta de FEMP, Teresa Páez, ha indicat que la dona empresària aporta a la crisi “el que ha fet sempre, treball dur i seriós, talent i formació”.
Páez ha subratllat que el que ara es coneix com “economia sostenible o innovació social”, no és altra cosa que “el que fa l’economia social”, de manera que aposta “per posar en valor l’economia social per a les diferents administracions i per a les futures emprenedores com un sector que està emergint, que no només no perd ocupació, sinó que els manté i creix una mica “.
D’altra banda, ha apostat per “mirar al futur i aprendre dels canvis que s’acosten en els mercats i les estratègies empresarials”. Paéz ha ressaltat alguns dels resultats de l’Informe Estadístic del III trimestre del 2011 elaborat per Cepes-A, en els quals es reflecteix que l’ocupació femenina que genera l’economia social andalusa és del 44 per cent del total, fet que suposa aproximadament 26.000 llocs de treball.
Igualment, el 56 per cent de les dones que treballen en economia social té menys de 40 anys, cosa que evidencia que és un sector jove. A més, el 42 per cent dels llocs ocupats per dones dins d’aquest àmbit treballen en empreses amb més de 100 empleats.
Finalment, la presidenta de FEMP ha nomenat com a principals reptes per a les empresàries de l’economia social la innovació, la recerca i el desenvolupament, la retenció del talent, la diversificació i la intercooperació, així com el foment i l’impuls de noves idees. “Els negocis creats per dones sobreviuen millor a la crisi que els creats per homes”, ha conclòs.