La bretxa digital de gènere es refereix a la desigualtat que pateixen les dones respecte els homes en la incorporació i l’accés a les TIC així com a les diferències en el seu ús, l’impacte i les possibilitats de participació en tots els seus àmbits.
Tot i que aquesta bretxa ja apareix a la infantesa, per la manca de referents de dones en l’àmbit de la ciència i tecnologia amb els que s’educa, en aquest article ens centrarem a observar l’època laboral.
Com afecta laboralment la bretxa digital de gènere les dones?
Segons l’estudi de l’ONTSI realitzat el març del 2020, en general, en els últims sis anys s’ha reduït la diferència per gènere en l’àmbit de la transformació digital.
L’any 2019, per primer cop, la proporció de dones que utilitzaven regularment internet va ser major que la dels homes a Espanya. I a més, en només un any es va disminuir en un 5% la proporció de dones que mai que no havien accedit a Internet (8%).
La reducció en sis anys ha estat significativa, de 15 punts percentuals (Eurostat, 2020).
Tot i això, la bretxa digital de gènere segueix sent una realitat i sobretot es dispara en alguns col·lectius concrets com les dones d’avançada edat.
Per entendre correctament la problemàtica plantejada, ens basarem en alguns punts claus:
Oportunitats laborals
A Espanya un 17% de les empreses utilitzen especialistes TIC, i d’aquestes, només menys de la meitat, un 42%, contracten a dones especialistes en la matèria. I tot i que aquí ja queda reflectit el dèficit, si filem més prim veiem que només s’arriba, almenys, a una paritat en aquest departament, en un percentatge molt petit (9%).
El 2018, del personal que ocupava el sector TIC i Mitjans i Serveis Audiovisuals només un 34,6% eren dones.
Un punt molt important quan parlem de bretxa digital per gènere és el tipus d’ocupacions a les quals podem optar les dones i a les que no, que són freqüentment les de directives.
En general, la proporció de dones directives és molt inferior a la dels homes: un 6% de les dones i un 94% dels homes. La posició que més dones exerceixen és la de: tècnic professional de nivell mitjà.
Dins del mateix sector de les TIC, també trobem diferències: la categoria on treballen més dones és a la de serveis TIC, 3 de cada 4 (75%). Però en canvi a la que més dones directives hi ha, és a la de Mitjans i Serveis Audiovisuals, amb només un 11,6%.
Les oportunitats laborals en el sector de les TIC, com en gairebé tots, venen donadesper les habilitats digitals i coneixements adquirits en aquest sector. Desgraciadament a causa d’una qüestió estructural, i com ja s’ha comentat anteriorment, durant l’educació no s’utilitzen referents femenins de la ciència i tecnologia que puguin animar a les joves a interessar-se per aquest sector, encara masculinitzat.
Habilitats Digitals
A Espanya, el 2016: 13 de cada mil habitants entre 20 i 29 anys, eren dones graduades a STEM (Science, Technology, Engineering i Mathematics), una dada molt inferior a la d’homes que era 30 per cada 1000 habitants de 20 i 29 anys.
És evident el dèficit de graduades en aquest sector, però hem de tenir en compte el nivell educatiu:
En general, la proporció d’homes amb habilitats digitals és superior a qualsevol nivell educatiu, però sobretot parem atenció al cas de les dones de baix nivell educatiu, on la distància s’incrementa a 7 punts percentuals.
El 2019, la proporció d’homes amb habilitats digitals bàsiques o per sobre de les bàsiques, era de 3 punts percentuals major que la de les dones.
Però és inviable parlar de nivell educatiu sense tenir en compte el factor generacional, i fixant-nos en això, veiem com les dones de 16 a 24 anys i de 25 a 54 anys, superen en 2 punts percentuals als homes de la mateixa edat en habilitats digitals bàsiques o per sobre de les bàsiques.
També és cert que la bretxa de gènere és significativament més gran en el cas de les persones d’entre 55 i 74 anys: la proporció d’homes amb aquestes habilitats supera a les dones en 11 punts percentuals
Per tant, després d’aquests últims resultats es podria pensar que la solució per la bretxa digital de gènere està arribant gràcies a les noves generacions, però la realitat no és molt encoratjadora perquè, segons l’informe PISA 2015, a Espanya menys del 10% de les persones de 15 anys que esperaven treballar a les TIC als 30, eren dones.
La bretxa digital de gènere és un fet, i la solució està al seu origen: a l’educació.