A Espanya, el 39% dels menors de tres anys estan inscrits en una llar d’infants o un centre de dia, una xifra molt per sobre del 25% de la mitjana de la Unió Europea, però encara molt lluny d’alguns països nòrdics o del Benelux, segons les dades publicades per l’Eurostat, l’oficina estadística comunitària. Les diferències amb els nostres veïns també les marca el temps que passen els infants en aquest tipus de centres. Aquí, clarament, Espanya se situa en el grup capdavanter després de Dinamarca, Portugal, Suècia, Eslovènia, Bèlgica i Finlàndia.
Uns 30 milions de nens i nenes menors de tres anys de l’Europa dels 25 estaven escolaritzats l’any 2006, és a dir, un 26% de la població d’aquesta edat. No obstant això, entre els socis comunitaris el nivell d’escolarització d’aquest grup d’edat és molt divers. Així, Espanya, amb un 39% dels menors de tres anys escolaritzats, se situa en la mitja seguint de prop països com els Països Baixos (45%), Suècia (44%) i Bèlgica (40%), però a gran distància de Dinamarca, on el 73% dels infants d’aquesta edat passen la majoria del seu temps a una escola bressol. En l’extrem oposat se situen Polònia i la República Txeca, on només el 2% dels nens van a un centre atès per professionals.
L’enquesta d’Eurostat no entra en detalls sobre els motius pels quals hi ha aquestes grans diferències entre els països comunitaris, però donen peu a la reflexió. Als països nòrdics, la majoria passa més de trenta hores atesos ens llars d’infants públiques o privades -Dinamarca (66%), Suècia (27%) i Finlàndia (21%)-, i només Portugal (32%), Eslovènia (26%) i Espanya (19%) es colen en aquest grup capdavanter, probablement per les dificultats dels pares de conciliar la vida laboral i la familiar.
En el cas dels menors entre tres i sis anys -l’edat d’inici de l’escolarització obligatòria a la majoria d’Europa-, els percentatges més alts d’escolarització es donen a Bèlgica, Dinamarca i França, que freguen el 100%, mentre que a Espanya el 91% dels nens estan escolaritzats.