Trencar els estereotips que condemnen la dona a una situació d’inferioritat costarà més generacions. Els nois catalans d’entre 14 i 18 anys encara perceben el masclisme com un aspecte positiu en una relació sentimental. Aquesta és una de les conclusions d’un estudi qualitatiu elaborat pel Departament d’Acció Social durant l’any 2007. Per això, la Generalitat llança avui una campanya de prevenció contra la violència masclista que té per objectiu eradicar aquest flagell de la societat educant els més joves. Entre el gener i l’octubre d’aquest any, el servei d’atenció telefònic a les dones en situació de violència de Catalunya va rebre 10.504 trucades.
Segons l’estudi dut a terme per Acció Social entre joves escolaritzats, tant els nois com les noies consideren que la gelosia és positiva en una parella i opinen que sense aquest sentiment la relació és “feble” i “sense compromís“. “Per ells la gelosia és una raó per explicar les relacions de dominació“, va afirmar ahir la consellera d’Acció Social, Carme Capdevila. A més a més, els nois no observen el masclisme com un aspecte negatiu i no identifiquen com a violents certs comportaments de submissió.
EnRaona. Talla amb els mals rotllos. Per unes relacions lliures de violència masclista és el lema de la nova entrega d’una campanya que la Generalitat impulsa des de fa tres anys. El seu objectiu és enviar missatges que puguin ajudar els joves a detectar i allunyar-se de conductes de domini, possessió i agressivitat que apareixen en les seves primeres relacions sentimentals i que són percebudes per la societat com inherents als vincles amorosos entre homes i dones. Pensar, parlar i tallar són les tres accions clau que els missatges proposen als adolescents per acabar amb un possible conflicte de parella.
“Es tracta de lluitar per tal de substituir la cultura ancestral i patriarcal per una altra cultura que fomenti el vincle positiu i no dominant“, va afirmar ahir durant la presentació la presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Marta Selva. La campanya, una versió actualitzada de les anteriors, consta de dos espots, dues falques radiofòniques i dos anuncis gràfics per a premsa i publicitat exterior que es podran veure i sentir a partir d’avui mateix fins al 5 de desembre en 250 mitjans de comunicació.
“Els mitjans de comunicació han d’informar de la realitat, però també han d’intentar canviar aquesta realitat i estar al costat dels més vulnerables. Per això han de ser militants i ajudar a eradicar aquest flagell social“, va dir el degà del Col.legi de Periodistes, Josep Carles Rius.
Durant la presentació de la campanya, la presidenta de l’ICD va afirmar que entre el gener i l’octubre d’aquest any s’han rebut 10.504 peticions d’informació al telèfon 900 900 120 de la Generalitat, que atén gratuïtament durant les 24 hores dels 365 dies de l’any les dones que estan en situació de violència. El 89,3% de les trucades feien referència a la violència en l’àmbit de la parella i en un 82,9% dels casos se sol.licitava informació sobre les agressions psicològiques.
La campanya de sensibilització dels joves es difondrà en el marc de la commemoració, el 25 de novembre vinent, del Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona. Dins del programa d’accions de prevenció que Acció Social impulsa per als joves, també s’han realitzat, en col.laboració amb el Departament d’Educació, 612 tallers de sensibilització contra la violència masclista en centres educatius i d’oci catalans.