Les participants a Berlin Geekettes [frikis de la informàtica] es descriuen a si mateixes com “un grup de dones emprenedores que comparteixen la creença que, mitjançant l’organització, l’intercanvi d’històries i experiències i la construcció d’una comunitat basada en la confiança , es pot crear alguna cosa important “.
I aquest “alguna cosa important” és per a elles, amb tota seguretat, la capacitat de les dones per unir-se i multiplicar la seva influència ajudant les unes a les altres. Aquesta xarxa, fundada el febrer de 2011, ajuda a les dones del món tecnològic berlinès.
El grup ha atret a centenars de dones joves en un moment en què el Govern de la cancellera alemanya, Angela Merkel, està radicalment dividit pel que fa als avantatges de les quotes per incrementar la presència femenina en les juntes directives alemanyes. La mateixa Merkel té formació com física i ha declarat ser una “emigrant digital” que exalça els avenços tecnològics però amb prou feines es pronuncia de manera explícita sobre l’avanç de la dona.
Berlín ha atret l’atenció-i el finançament-internacional com a incubadora de noves empreses tecnològiques. Però no hi ha figures femenines destacades com les que estan sorgint en el Silicon Valley californià: Sheryl Sandberg, cap d’operacions de Facebook, o Marissa Mayer, consellera delegada de Yahoo, per exemple.
“Hi ha bastants dones que ho estan aconseguint”, afirma Verena Delius, consellera delegada de Goodbeans, que es produeix aplicacions per a nens. “Però hem d’organitzar. Cal tenir bons models de conducta que siguin molt transparents pel que fa a la seva forma de aconseguir-ho “.
Hi ha diverses dones a Berlín que participen en noves empreses i projectes tecnològics interessants o que han fundat les seves pròpies companyies. Però cap ha aconseguit el reconeixement generalitzat per part dels seus homòlegs masculins, diu Jess Erickson, de 28 anys, que va arribar a Berlín procedent de Nova York el 2010.
Erickson posa a Zoe Adamovicz com exemple. Amb 33 anys, Adamovicz, una jove nascuda a Polònia que va arribar a la ciutat per estudiar a la Universitat Humboldt de Berlín, és consellera delegada de Xylogic. L’empresa, l’última de les sis que ha fundat des de 1999, va presentar recentment un producte que ajuda als usuaris de telèfons intel · ligents a navegar per la selva de les aplicacions.
“Aquí tenim a una dona que ha venut i construït moltes empreses, però senzillament no té presència en els mitjans de comunicació”, diu Erickson referint-se a Adamovicz, membre fundadora de les Geekettes.
Poc més del 2% de totes les dones treballadores d’Alemanya estan considerades emprenedores o dirigeixen les seves pròpies empreses, segons les xifres publicades el maig per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Això contrasta amb la xifra lleugerament inferior al 7% de tots els homes treballadors d’Alemanya.
Caroline Drucker, directora a Alemanya d’Etsy, una botiga a Internet de productes fets a mà i vintage, creu que la diversitat és essencial. Assenyala l’actual definició d’èxit, provinent de Silicon Valley. “Tot el que importa són els diners, les vendes milionàries, i aquest món està dominat pels homes”, explicava Drucker a un grup reunit a Berlín recentment per parlar de tecnologia i compartir experiències. “Un món tecnològic integrat per diferents sexes, edats, procedències socials i problemes que resoldre ens conduirà a millors idees i millors productes”.
Una altra definició que ha de canviar és la relativa a la manera en què les dones es refereixen a si mateixes, deia Drucker, i esmentava l’exemple d’altres grups similars al de les Geekettes en què les dones es refereixen a si mateixes com “noies”, la qual cosa envia subtilment un missatge erroni: “Se suposa que una ‘noia’ no representa una amenaça”.
Erickson recordava l’ocasió en què el jove director d’una rendible empresa berlinesa de recent creació li va dir que les dones “simplement no entenen la tecnologia” i que ell “no podria contractar una programadora perquè distrauria a tots els programadors”.
Justin McMurray, un australià que va marxar de Londres fa un any per fundar una empresa de contractació de personal a Berlín, explica que la seva experiència ha estat la contrària. Les dones representen la meitat dels sis empleats de Somewhere, la seva nova empresa, un creatiu negoci de contractació que es basa en la personalitat per fer encaixar a treballadors i empresaris. “Són les que tenen les millors idees”, diu McMurray.
La següent meta de les Geekettes és posar en marxa un programa de beques que vinculi les emprenedores amb joves interessades en la tecnologia. “Si aconseguim demostrar que les dones hi ha dins el món tecnològic, arribarem a tenir impacte”, afirma Erickson.