Les nenes i joves s’han incorporat a l’ús de les xarxes socials amb facilitat, les dades mostren que en les xarxes comercials les dones són majoria. Són les principals usuàries de la gran majoria de les xarxes socials i d’altres webs 2.0 com blogs, fòrums, o xats, segons un estudi de l’ Observatori Nacional de les Telecomunicacions (ONTSI), que situa a Espanya en el tercer lloc d’ús de xarxes socials, superada per Brasil i Itàlia.
Una dada interessant és que les noies comencen més aviat a utilitzar les xarxes socials que els nois, doncs en els rangs d’edat dels 14 als 34 anys mantenen avantatge sobre els homes (les més accentuades en els rangs 14-17 i 18-24), després dels 34 el sexe masculí lidera en nombre d’usuaris però sense desenganxar molt.
Un altre aspecte a tenir en compte és que el 81% de les dones tenen un perfil i utilitzen la xarxa social directa de perfil personal davant un 75% d’homes. Malgrat això s’observa que les xarxes socials directes de perfils mantenen un equilibri entre ambdós sexes.
En els fòrums sí s’aprecia una diferència significativa en la distribució per gènere. Un 31% d’ homes tenen compte i la utilitzen enfront d’un 21% de dones. Algunes dades de participació de dones i homes a les aplicacions més habituals de xarxes 2.0
Només a les xarxes professionals com Linkedin amb un 62% d’homes, les dones són minoria, el que té a veure amb el seu pitjor implantació en els àmbits professionals i laborals.
Més enllà d’aquestes dades, la resta de les conclusions de l’estudi evidencien les diferències de gènere, les TIC, com ja hem dit, no són neutrals respecte al gènere, evidencien situacions de desigualtat que avancen amb la variable de l’edat, tipus d’estudis i situació laboral, a partir dels 24 anys s’obre una bretxa digital de gènere que avança.
L’estudi avança que un 86% de les dones es relacionen en la seva gran majoria amb amics actuals i en menor mesura amb persones del passat.
Una altra discriminació, la de les dades
Un altre estudi recent sobre la xarxa de Zuckerberg és l’atribució de perfils falsos a les dones, quan de fet, segons l’estudi de Barrakuda es fa servir el perfil de dona perquè es recorre al tòpic de que genera menys desconfiança, el 97% dels comptes falses gairebé sempre diuen que són dones, en comparació amb el 40% d’usuaris reals.
L’estudi ha estat realitzat per un proveïdor de protecció contra amenaces a la Web, missatgeria instantània i correu electrònic, Barracuda Networks. Segons ha comunicat en una nota de premsa, van escollir fins gairebé 3.000 perfils d’usuaris actius, i diferenciar els perfils reals dels falsos.
El cap d’investigació de Barracuda Networks, el doctor Paul Judge, ha declarat que “aquests falsos perfils i aplicacions donen als atacants un camí de llarga durada per presentar contínuament els enllaços maliciosos a usuaris innocents”.
“El famós ‘m’agrada’ i altres novetats han ajudat a facebook a liderar el domini de les xarxes socials, i ara els atacants estan aprofitant aquestes mateixes coses”, ha explicat.
Fonts: ONTSI i Europa Press