Les parelles en què la dona té més estudis universitaris que l’home creixen de manera lenta però decidida i en molts països ja són majoria.
Així ho conclou una investigació del Centre d’Estudis Demogràfics de la Universitat Autònoma de Barcelona (CED-UAB) realitzada a 56 països per estudiar l’impacte de l’augment de l’educació de les dones en les pautes de relació heterosexual.
El treball, que publica ‘Population Development Review’, ha analitzat què passa amb les parelles quan hi ha més dones amb estudis universitaris que homes, després d’analitzar les dades procedents de 138 censos de 56 països entre 1968 i 2009.
L’anàlisi constata que l’augment de l’educació de les dones està tenint un efecte directe sobre les pautes d’aparellament, de manera que en aquells països on hi ha més dones que homes amb estudis, les dones s’aparellen ‘baix’ – amb un home amb menys estudis – i superen les parelles ‘dalt’ – amb homes amb més estudis -.
Tradicionalment, els patrons de aparellament entre homes i dones han estat dominats per la hipergamia, on la dona s’aparella amb un home de més estatus i on es produeixen diferències de gènere importants.
Com a novetat, l’accés de la dona a l’educació en els últims anys està alterant aquest model que trenca amb una “inèrcia històrica”, ha manifestat un dels investigadors, Albert Esteve.
“Es podria pensar que l’augment de l’educació de les dones dificultaria les unions i s’incrementaria el nombre de dones solteres, però el que veiem és que la composició de les parelles s’adapta molt als canvis estructurals”, ha afegit Esteve.
Les dades censals de l’estudi, individuals i anònimes, estan disponibles en un projecte de la Universitat de Minnesota, que està creant una base gegant de microdades censals a nivell internacional.
Per al treball, els investigadors – Esteve, Joan Garcia-Roman i Iñaki Permanyer – han realitzat l’anàlisi entre parelles casades i cohabitants, creant un indicador per mesurar la diferència educativa entre homes i dones i un altre per mesurar la prevelencia de les parelles hipergamas sobre les hipogamas en l’àmbit de l’educació.
A principis dels anys 70, les parelles ‘dalt’ superaven les parelles ‘baix’ en els 18 països dels quals hi havia dades censals entre 1970 i 1975, mentre que a principis de l’any 2000, 26 de 51 països registraven valors negatius de hipergamia educacional.
(…)
Font: Europa Press