Harley-Davidson ha estat, tradicionalment, una moto de mascles, però els temps canvien i en els últims anys la mítica marca està feminitzant els seus models per captar nova clientela. El fabricant de motos de gran cilindrada està fent una aposta per un públic que actualment només representa un 10% de les vendes, i un dels artífexs del canvi és el director general de Harley-Davidson a Espanya i Portugal, el català Jaume Grañó.
Grañó és un dels cinc directius que formen part del product plan for Europe, el grup de treball que està fent veure als Estats Units -on es fabriquen i dissenyen totes les motos- que cal pensar en els gustos i les necessitats de les dones. “Des de fa quatre anys estem llançant versions low, més baixes, perquè les dones puguin accedir a la moto més fàcilment i tocar més amb els peus a terra”.
Aquests models també incorporen un seient més estret i canvis en l’embragatge. “Abans, per poder conduir una Harley havies d’anar al gimnàs, ara el mecanisme és molt més suau”. De tota manera i com passa als Estats Units, també a Europa la marca continua sent imperi d’homes. Només el 8% dels conductors són dones, tot i que aquí sí que s’ha aconseguit captar clientela més jove, un altre dels reptes de la casa. “El perfil de client a l’Estat és de 42 anys, l’edat més baixa d’Europa”, indica Grañó.
Un mercat poc madur
Com la resta dels fabricants de motos, Harley-Davidson està patint la crisi, en aquest cas amb caigudes de vendes a l’Estat del 50%. “Espanya és un mercat molt muntanyes russes, ja que està poc consolidat perquè és més de cilindrada petita i mitjana i tant les caigudes com les pujades són molt pronunciades”, expliquen els responsables de la marca.
És per això que el descens d’aquest any no espanta la companyia. “Al juny la caiguda ja ha estat inferior, del 40%, i amb els nous models que llançarem, molt enfocats al mercat llatí, a partir del març les vendes ja haurien de pujar”, calcula Grañó. El que tenen clar els directius de Harley és que ells no entraran en la guerra de preus del sector. “El nostre client no entendria unes rebaixes, som i volem continuar sent una marca premium”.